Mięso do CHLEBA

Nie wiem jak wy- ale ja uwielbiam świeże, pachnące czosnkiem mięso ze słoika ... takie ze smalcem i galaretką. Dziś takowe można kupić już właściwie w każdym sklepie spożywczym, a nawet w Biedronce ( muszę przyznać że całkiem smaczne ). Ja jednak preferuję zrobić je sama - przepis na nie jest bardzo prosty, a jedyny minus jest taki że zajmuje to dużo czasu, ale uwierzcie mi WARTO!


 Składniki:
 800 karkówki
400 g surowego boczku 
 100 g smalcu
1 duża cebula
4 ząbki czosnku
1 szklanka białego wina - polecam półwytrawnego
1 łyżka octu jabłkowego
3 liście laurowe
Po 4 ziarna pieprzu, jałowca, ziela angielskiego, goździków
szczypta cukru
1 łyżeczka zwykłej soli
1 łyżeczka soli wędzonej














Przygotowanie:
Mięso, boczek i smalec kroimy na 1-2 centymetrowe kostki i wrzucamy do dużego garnka z grubym dnem. Dodajemy wszystkie przyprawy - prócz wina i octu - zalewamy wodą, tak aby przykryć zawartość garnka. Cebule i czosnek wrzucamy nieobrane. Teraz musimy całość zagotować na dużym ogniu, a następnie usunąć szumowiny ( tak jak przy rosole ). Zmniejszamy ogień, przykrywamy i gotujemy na wolnym ogniu ok. 2 - 2,5 godziny. Co jakiś czas warto sprawdzić czy woda nie wyparowała, a mięso się nie przypala.

Usuwamy wszystkie przyprawy, dodajemy ocet i wino - gotujemy kolejne 2 godziny.

Pod koniec gotowania w garnku powinno nam zostać samo mięso, oraz płynny tłuszcz - jeżeli jest inaczej, gotujemy jeszcze chwilę bez przykrycia aż odparuje nam woda/wino. Mięso powinno nam się rozpadać podczas rozdrabniania widelcem.

Gotową pastę warto przechowywać w wcześniej wyparzonych słoikach - ja to robię w piekarniku. Mięso delikatnie rozdrabniamy tłuczkiem do ziemniaków ( w zależności od upodobania - ja wole bardziej gładką masę ) i gorące przekładamy do wyparzonych słoików, studzimy, przechowujemy w lodówce.

MÓWIŁAM! Prostsze niż spacer do sklepu ;) Polecam ogórki kwaszone jako dodatek - mi nic więcej do szczęścia nie potrzeba.

4 komentarze:

  1. Czy smalec jest konieczny ?? Jesli smalec jest niedostepny to czym moge go zastapic ??

    OdpowiedzUsuń
  2. No smalec jest wskazany- dzięki czemu mięso nabiera dobrej konsystencji do smarowania. Jednak gdy karkówka będzie odpowiednio tłusta to powinno udać się bez smalcu.

    OdpowiedzUsuń
  3. Dobrze jest dodać smalec, wtedy konsystencja smarowidła nadaje się smarowania, jednak proporcje smalcu powinny być adekwatne do włożonej karkówki. Jak wielu z was wie, dobrze zrobiony mięsny smalec do chleba fajnie jest podawać z ogórkiem, według mnie ogórki małosolne z Pińczowa świetnie nadają się do niego, dla mnie są najlepsze. Do tego smaruję musztardą, która daje ostrość, a takie połączenie mi najbardziej odpowiada. Polecam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ogórki zawsze! Musztarda mniej... Bede próbować.

      Usuń