Barszcz Biały / ŻUREK


Wielkanoc już za pasem, postaram się Wam podpowiedzieć kilka receptur związanych z tym świętem - choć nie są one takie jednoznaczne i charakterystyczne jak te które znamy ze stołu Wigilijnego... 

Próbowałam przeprowadzić rozpoznanie wśród moich znajomych, którzy pochodzą z przeróżnych zakątków Polski - jakie według nich są najbardziej charakterystyczne potrawy Wielkanocne - i okazało się, że tylko Żurek, naprzemiennie nazywany Barczem Białym* powtórzył się w każdej odpowiedzi. Pozostałe wskazania albo mi się wcale nie kojarzyły, albo - co gorsza - nawet ich nie znałam. Dlatego dziś zaczynam od pewniaka, a potem... to będzie niespodzianka. 

* Dla wielu nas problemem jest odróżnienia receptur obu tych zup. Okazuje się, że różnica zależy od tradycji rodzinnych i od regionu kraju. Są domu gdzie nie ma różnicy pomiędzy barszczem białym a żurkiem, a nazwa stosowana jest naprzemiennie. Jednak ja dotarłam do informacji potwierdzających plotki, które słyszałam na temat tych zup - mianowicie chodzi o to skąd pochodzi kwas w danej zupie: Żurek gotowany jest na zakwasie z mąki żytniej, barszcz biały na zakwasie z kiszonej kapusty.


Składniki:
250 ml zakwasu żytniego
2 litry bulionu warzywnego
1,5 litra wody
2 białe kiełbasy
2 czerwone, podwędzane kiełbasy np. myśliwska
1 marchewka
1 pietruszka
mały kawałek selera
1 cała cebula
4 ząbki czosnku
2- 3 liście laurowe
4 ziarnka pieprzu
4 ziarnka gorczycy
4 ziarnka ziela angielskiego
sok z połowy cytryny 
1 łyżka majeranku
1 łyżka chrzanu
50-70 ml śmietany 18%
4-5 łyżek mąki
+
jajka do podania

Przygotowanie:
Bulion i wodę wlewamy do dużego garnka, wstawiamy na mały ogień. Włoszczyznę obieramy dodajemy do garnka wraz z kiełbasami. Cebulę i czosnek obieramy i w całości umieszczamy w wywarze, dodajemy liście laurowe, pieprz, gorczycę, ziele angielskie i majeranek. Gotujemy do momentu, aż warzywa będą miękkie.

Cedzakiem wyławiamy warzywa oraz kiełbasę i wszystko kroimy na plasterki. Do wywaru dodajemy zakwas, chrzan oraz sok z cytryny oraz pokrojone warzywa i kiełbasy.

Mieszamy dokładnie śmietanę z mąką, dodajemy 3-4 łyżki zupy aby ją zahartować (dzięki czemu śmietana nam się nie zważy i nie powstaną nieestetyczne grudki) Gotujemy jeszcze ok. 5 minut i sprawdzamy smak - doprawiamy w miarę potrzeby solą i pieprzem.

Zupę podajemy z ugotowanym na twardo jajkiem.

* Dla wielu nas problemem jest odróżnienia receptur obu tych zup. Okazuje się, że różnica zależy od tradycji rodzinnych i od regionu kraju. Są domu gdzie nie ma różnicy pomiędzy barszczem białym a żurkiem, a nazwa stosowana jest naprzemiennie. Jednak ja dotarłam do informacji potwierdzających plotki, które słyszałam na temat tych zup - mianowicie chodzi o to skąd pochodzi kwas w danej zupie: Żurek gotowany jest na zakwasie z mąki żytniej, barszcz biały na zakwasie z kiszonej kapusty.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz